سفارش تبلیغ
صبا ویژن

5 نوع درس –مقاله‌ای از کاظم قلم‌چی+مشاهده در صفحه شخصی

 


5 نوع درس –مقاله‌ای از کاظم قلم‌چی+مشاهده در صفحه شخصی

اکنون که می‌خواهید برای نیم‌سال دوم برنامه‌ریزی کنید پیشنهاد می‌کنم ابتدا میزان تسلط خود را در درس‌های مختلف ارزیابی کنید. بر اساس کارنامه‌های نیم‌سال اول و با توجه به نتایج آزمون 27 دی و کارنامه‌ی امتحانات مدرسه می‌توانید پنج نوع درس را تشخیص دهید و سپس تصمیم بگیرید که برای هر نوع از درس‌ها چگونه مطالعه کنید. خوب است در ابتدا این توضیح را هم بدهم که در سخنرانی 27 دی‌ماه برای دانش‌‌آموزان برتر تهران انواع درس‌ها را به چهار گروه تقسیم کردم و نقطه‌ی قوت پایدار و نقطه‌ی قوت را در یک رده طبقه‌بندی کردم اما در این‌جا این دو گروه را از هم جدا می‌کنم. به هر حال ابتدا به معرفی این 5 نوع درس می‌پردازم.

نوع اول: نقاط قوت پایدار

نقاط قوت پایدار مربوط به درس‌هایی است که شما چند سال است در آن‌ها قوی هستید. پایدار بودن به این معنی است که پایه‌ی شما در آن درس‌ها آن‌قدر خوب است که همیشه در آن درس‌ها نمره‌ی خوب می‌گیرید؛ چه در مدرسه و چه در آزمون‌ها. شما چند سال است که در این درس‌ها رنگ عملکردتان فقط آبی و سبز است.

نوع دوم: نقاط قوت

نقاط قوت مربوط به درس‌هایی است که امسال در آن‌ها قوی شده‌اید و همیشه رنگ عملکرد آبی یا سبز دارید؛ یعنی از هم‌ترازهای خود یکی دو واحد جلوتر هستید (رنگ آبی) یا این‌که رنگ عملکردتان سبز است و با هم‌ترازهای‌تان نتیجه‌ی مساوی می‌گیرید. فرق نقطه‌ی قوت پایدار با نقطه‌ی قوت در ادامه‌دار بودن و پیوسته بودن نقاط قوت شماست.

نوع سوم: درس‌هایی که نیاز به اندکی تلاش دارند.

این‌ها درس‌هایی هستند که علاوه بر رنگ آبی و سبز گاهی اوقات رنگ زرد هم دارید؛ یعنی درس‌هایی که گاهی اوقات از هم‌ترازها‌ی‌تان یک واحد عقب‌تر هستید. این‌ها درس‌هایی هستند که با کمی تلاش (و با یک تلنگر!) می‌توانید آن‌ها را بهبود بخشید.

نوع چهارم: درس‌های نوسانی

این‌ها درس‌هایی هستند که در آن‌ها وضع باثباتی ندارید. گاهی نمره‌ی خوب می‌آورید و گاهی نمره‌تان خوب نمی‌شود. گاهی آبی و سبز هستید و گاهی زرد و قرمز. این‌ها درس‌های چالشی شما هستند. باید این‌ درس‌ها را از حالت نوسانی درآورید و در آن‌ها به تعادل و ثبات برسید.

نوع پنجم: درس‌هایی که نیاز به تلاش جدی دارند.

در این‌ درس‌ها معمولاً رنگ عملکردتان در کارنامه قرمز است و از هم‌ترازهای خود عقب هستید. شاید این درس‌ها را دوست ندارید و شاید هم کم‌کاری می‌کنید. به هر حال این درس‌ها نیاز به همت و تلاش زیاد دارند.

با این 5 نوع درس چه‌‌کار باید کرد؟

واقعیت این است که روش ثابتی وجود ندارد. یک مربی فوتبال با روش مخصوص به خود تیمش را هدایت می‌کند، یکی به خط دفاع اهمیت می‌دهد دیگری به خط حمله و یکی به تعادل دفاع و حمله فکر می‌کند. یکی جوان‌گرایی می‌کند و دیگری به بازیکنان باتجربه بهای بیش‌تری می‌دهد. همان‌گونه که برای مربیان مختلف ده‌ها روش را می‌توان برشمرد برای شما هم که درس‌های خود را در این 5 گروه طبقه‌بندی کرده‌اید می‌توانیم چند روش را پیش‌بینی کنیم.

ممکن است بخواهید ابتدا به نقاط ضعف خود حمله کنید و کار را از گروه پنجم شروع کنید. شاید به این فکر افتاده‌اید که ابتدا درس‌های نوسانی را به ثبات برسانید یا این‌که درس‌های تلنگری (آن‌هایی که نیاز به تلاش اندک دارند) را بهبود بخشید و به مرز نقاط قوت برسانید. ضمناً ممکن است تصمیم بگیرید به همه‌ی درس‌ها بپردازید و هیچ درسی را کنار نگذارید اما برای هر گروه از درس‌ها زمان‌های مختلفی را اختصاص دهید.

کدام روش درست است؟

توصیه می‌کنم خوب فکر کنید. با دوستان خوب خود مشورت کنید. با پدر و مادرتان گفت‌وگو کنید. با پشتیبان خود مشورت داشته باشید. نظر خودتان و نظر دیگران را جمع‌بندی کنید و به یک تصمیم جدی برسید که خودتان از آن تصمیم مطمئن باشید. بهتر است این تصمیم، تصمیمی باشد که تجربه‌های قبلی‌تان آن را تأیید کرده باشند و آن‌گاه با اراده‌ای قوی و سماجت تصمیم خود را اجرا کنید. گه‌گاهی تصمیم خود را بازبینی کنید و اگر نیاز بود، بعضی از قسمت‌ها را اصلاح کنید. در صورتی تصمیم شما درست است که خوب فکر کرده باشید و از آن‌ مطمئن باشید.

2 توصیه‌ی مهم:

1. هیچ درسی را کنار نگذارید. شما می‌توانید و خیلی هم خوب است که یک یا چند درس را خیلی دوست داشته باشید و علاقه داشته باشید که آن‌ها را بیش‌تر بخوانید؛ اما نباید هیچ درسی را کنار بگذارید. بهترین الگو این است که در یکی دو درس قوی باشید و در چند درس وضع خوب داشته باشید و در بقیه‌ در حد قابل قبول باشید. نباید در هیچ درسی ضعیف باشید.

2. حتماً نقاط قوت پایدار خود را حفظ کنید و نقاط قوت خود را به حد نقاط قوت پایدار برسانید. به درس‌هایی که قوی هستید کم‌توجهی نکنید. یک مثال از این بی‌توجهی، شرح حال دانش‌آموزانی است که از رشته‌ی ریاضی به رشته‌ی تجربی می‌آیند و آن‌قدر به ریاضی و فیزیک خود مطمئن و مغرور هستند که در همان درس‌ها از بقیه عقب می‌مانند.

ابتدا از کجا شروع کنید و کدام درس‌ها را بیش‌تر بخوانید؟

بعضی‌ها عادت دارند درس‌هایی را که بیش‌تر دوست دارند و برای‌شان راحت‌تر یا جذاب‌تر است بیش‌تر مطالعه کنند.

بعضی‌ها بیش‌تر به سراغ درس‌های چالش‌برانگیز مثل ریاضی و فیزیک می‌روند و دوست دارند مسئله‌های دشوار را حل کنند.

بعضی‌ها به سراغ درس‌های با ضریب بالاتر و مهم‌تر در رشته‌های خود می‌روند.

بعضی‌ها می‌خواهند به سراغ درس‌های خیلی دشوار بروند و از نقاظ ضعف شروع کنند.

اگرچه سلیقه‌ها و روش‌ها خیلی متفاوت است اما خوب است این را بدانید که شروع از نقاط قوت و درس‌هایی که به ‌آن‌ها علاقه دارید معمولاً مفیدتر است و گرچه تعداد کمی از افراد خیلی بااراده می‌توانند ابتدا از نقاط ضعف خود شروع کنند و نقاط ضعف را یا یک حمله‌ی سریع به نقطه‌ی قوت تبدیل کنند اما معمولاً این روش برای اکثر دانش‌آموزان نتیجه نمی‌دهد. من توصیه می‌کنم ابتدا از نقاط قوت خود شروع کنید. روش‌های موفق خود را در درس‌هایی که قوی هستید به درس‌هایی که نیاز به کمی تلاش دارند و به درس‌های نوسانی تعمیم دهید و در درس‌های دشوارتر هم از قسمت‌ها و فصل‌هایی که برای‌تان ساده‌تر و جذاب‌تر است شروع کنید. اگر موقعی که درس ‌می‌خوانید، درس خواندن را دوست داشته باشید نتیجه‌ی بهتری می‌گیرید. البته تصمیم با خود شماست و باید خودتان روش‌های درس خواندن و حتی استراتژی کلی (راهبرد کلی درس‌ خواندن) خود را کشف کنید. مطمئن باشید که حتماً موفق خواهید شد. یک دلیل آن هم این است که این مقاله‌ی طولانی را با حوصله تا آخر خواندید؛ یعنی شما پیگیر و پرتلاش هستید؛ پس حتماً به نتیجه می‌رسید.






تاریخ : سه شنبه 92/12/13 | 10:20 عصر | نویسنده : هادی جباری | نظرات ()

        سؤال تستی مطالعات ششم (منتظر پاسخ های کلیدی باشید)

 

                                 






تاریخ : سه شنبه 92/12/13 | 12:30 عصر | نویسنده : هادی جباری | نظرات ()

 

لطفا برداشت خود را از این سخن زیبا بنویسد
27.gif27.gif27.gif27.gif27.gif27.gif27.gif27.gif
 

حاصل ضرب توان در ادعا مقداری ثابت است.

هر چه توان انسان کمتر باشد ادعای او بیشتر است.

و هر چه توان انسان بیشتر باشد ادعای او کمتر است.

همین.........

 

27.gif27.gif27.gif27.gif27.gif27.gif27.gif27.gif
 
 

 






تاریخ : سه شنبه 92/12/13 | 7:35 صبح | نویسنده : هادی جباری | نظرات ()

شرح در تصویر. . .






تاریخ : دوشنبه 92/12/12 | 11:54 عصر | نویسنده : هادی جباری | نظرات ()

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 






تاریخ : دوشنبه 92/12/12 | 11:39 عصر | نویسنده : هادی جباری | نظرات ()

یک دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی گفت: آموزش زبان‌های خارجی قبل از تسلط کودک به زبان مادری موجب سردرگمی کودک در تکلم می‌شود.

مریم سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، با بیان اینکه بهترین زمان برای آموزش زبان خارجی به کودک پس از تسلط وی به زبان مادری است، افزود: آموزش زبان دوم به کودکانی که هنوز به زبان مادری خود مسلط نشده‌اند، موجب سردرگمی آنان در تکلم می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه کودک پس از 3 سالگی نیز می‌تواند زبان دوم را یاد بگیرد، با این حال ثبت نام آموزش زبان دوره کودکان در موسسات معتبر پس از 7 سالگی انجام می‌شود زیرا در این زمان کودک تا حدودی به تکلم زبان مادری مسلط می‌شود.

این مدرس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ادامه داد: شیوه‌های تدریس زبان در دوره‌های کودکان و بزرگسالان متفاوت است به طوری که در دوره کودکان برای آموزش زبان از بازی، اشکال و انیمیشن استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کودکانی که پس از 7 سالگی، زبان خارجی می‌آموزند از ضریب هوشی و فهم بالایی برخوردار می‌شوند.این مساله در کودکانی که به زبان‌های گوناگون تسلط دارند همچون کودکان آذربایجانی که به زبان‌های فارسی، آذری، ترکی استانبولی و بعضا انگلیسی آشنایی دارند، به وضوح قابل مشاهده است.نقل از وبلاک شخصی :مرادنیا-عمران






تاریخ : دوشنبه 92/12/12 | 8:56 صبح | نویسنده : هادی جباری | نظرات ()

روش تبدیل تاریخ هجری شمسی به میلادی و بالعکس

باید توجه داشت که روزهای ماه های شمسی و میلادی درتمام سال ها یکسان است و تغییر نمی کند. مثلا شروع ژانویه برابر 11 دی و اول فروردین مطابق 21 مارس است لذا با استفاده از هر تقویمی می توان مطابقت روزهای ماه های شمسی و میلادی از هر سال را پیدا کرد.

الف - تبدیل تاریخ هجری شمسی به میلادی

برای تبدیل سال شمسی به میلادی چنانچه روز موردنظر بین اول فروردین تا 11 دی باشد عدد 621 و اگر روز موردنظر بین11 دی تا آخر اسفند باشد عدد 622 رابه سال شمسی می افزاییم تا سال میلادی به دست آید.

مثلا برای این که بدانیم 15 خرداد (که همیشه برابر 5 ژوئن است) از سال 1342  و 22 بهمن (11 فوریه) سال 1357 هجری شمسی مطابق چه سال میلادی است اینگونه محاسبه می کنیم.

میلادی 1963= 621 + 1342

میلادی 1979=  622 + 1357

ب - تبدیل تاریخ میلادی به هجری شمسی

چنانچه روز مورد نظر بین اول ژانویه تا 21 مارس باشد، عدد 622 و اگر روز مطلوب بین 22 مارس تا آخر دسامبر باشد عدد 621 را از سال میلادی کسر می کنیم.

مثال 1: 26 ژانویه (6 بهمن) 1978 میلادی (روز امضای پیمان ننگین کمپ دیوید) مطابق چه سال هجری شمسی است؟

هجری شمسی 1356 = 622 - 1978

مثال 2: 6 آگوست (15 مرداد) 1945 میلادی (روز بمباران اتمی هیروشیما) مطابق چه سال هجری شمسی است؟

هجری شمسی 1324 = 621 - 1945

روش تبدیل سال قمری به سال شمسی و بالعکس

هر سال قمری تقریبا 10 روز و 21 ساعت از سال شمسی کوتاهتر است در نتیجه بر مبنای محاسبه سال قمری، از مبدا تاریخ اسلام یعنی هجرت حضرت رسول اکرم (ص) تاکنون در مقایسه با سال شمسی 41 سال بیشتر گذشته است و به تعبیر دیگر هر 33 سال شمسی، 34 سال قمری است. بنابراین برای تبدیل سال قمری به سال شمسی و بالعکس از اعداد 33 و 34 به روش زیر استفاده می شود.

1414 = 41+1373  41= 33:1373

1373 = 41- 1414  41= 34: 1414
                                                                                                    





تاریخ : یکشنبه 92/12/11 | 11:52 عصر | نویسنده : هادی جباری | نظرات ()

                         آن قدرتمرین حل کنید تا دست تان گرم شود!!!

تا به حال این جملات و جملات مشابه به آن را از دبیران و پشتیبان خود شنیده‌اید؟ «این‌قدر تمرین حل کنید تا دست‌تان گرم شود.» اگر شنیده‌اید به آن نیز فکر کرده‌اید؟ اندیشیده‌اید که منظور آن‌ها چه بوده است؟ دلیل این همه اصرار و تأکید برای حل تمرین و تست چیست؟ شاید با خود فکر کنید که شما درس‌های خود را به خوبی مطالعه می‌کنید پس چه نیازی به حل تمرین و تست است؟ شاید برای این است که حل تمرین و تست باعث افزایش تسلط بر مباحث مطالعه‌شده می‌شود یا شاید به این دلیل است که حل تمرین زیاد به شما فرصت اشتباه کردن می‌دهد و اشتباه کردن هم به شما درسی تازه.

تمرین حل کردن شما را از نقاط قوت و چالش خود آگاه می‌سازد و سبب می‌شود که تیپ سؤالات گوناگونی را ببینید و این خود باعث منظم شدن ذهنتان می‌شود و هم‌چنین با دیدن سؤالات زیاد احتمال دیدن سؤالات مشابه سؤالات امتحانات و کنکور توسط شما بیش‌تر می‌شود. عده‌ای از دانش‌آموزان هم از فواید و مزایای حل تست و تمرین آگاه هستند اما بیان می‌کنند که زمان کافی برای انجام تست‌ها و تمرینات متنوع ندارند.

سعی کنید از بازه‌های کوتاه زمانی و زمان‌های مرده‌ی خود نیز برای تمرین و تست حل کردن استفاده کنید. مهم‌تر از همه ایام طلایی نوروز هم در راه است و این امکان را به شما می‌دهد که با ذهنی آزادتر و خیالی آسوده‌تر زمانی را به این کار اختصاص دهید و مطمئن باشید که حل تست و تمرین، هدف را برای شما دست‌یافتنی‌تر می‌سازد.






تاریخ : یکشنبه 92/12/11 | 10:47 عصر | نویسنده : هادی جباری | نظرات ()

          چند توصیه برای مدیریت جلسه ی آزمون                      

 اول از هر چیز حفظ آرامش است، به هیچ عنوان،تاکید میکنم به هیچ عنوان سر آزمون به نتیجه ی آزمون فکر نکنید، بگذارید ذهنتان آرام و بی دغدغه باشد و اینکه یادتان باشد که سر آزمون وقت افسوس خوردن و یا تنبیه خودتان نیست(علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد)

-در ابتدای پاسخگویی به سوالات به زمان پاسخگویی و تعداد سوالات آمده از آن درس توجه داشته باشید وقت خودتان را تنظیم کنید

- هیچوقت اصرار نداشته باشید که به همه ی سوالات جواب دهید، برای بعضی از دانش آموزان یه اصطلاحی که بکار میبرم این است که اگر سفیدی پاسخبرگ چشمتان را زد هم باز به سوالات اضافی جواب ندهید!

- نکته ی دیگر اینکه شما لازم نیست به تک تک سوالات به ترتیب جواب بدید،(تکنیک ضربدر منها رو که یادتون هست، منها که کلا جواب نمیدید ولی ضربدر یه پاش اینوره سواله و یه پاش اونور یه اونور پس یعنی میتونین جواب بدین اما بعد تمام شدن سوالای جواب کوتاهتر!)

-موقع خوندن صورت سوال دوتا چشم دارین و دو تای دیگه هم قرض کنید و صورت سوال رو دقیق بخونید

نصف حل مسئله تو همون صورت سواله، مواظب بار منفی صورت سوال هم باشید مواظب نکات یا کلمات کلیدی که در صورت سوال پنهانه که با بی دقتی برعکس جوابش رو ندید

کامل دقت کنید که چی ازتون خواستن، وسط امتحان جای حواس پرتی نیست!

-سعی کنید که گزینه ی غلط را اول همه حذف کنید(البته اگر مطمئنید که غلطه)و اینکه تو یه گزینه جواب درست رو دیدید بلافاصله جواب ندهید باقی گزینه ها را هم خوب مطالعه کنید

-اگر دیدید تستی محاسبات بسیار طولانی دارد اصرار نداشته باشید همان لحظه حلش کنید، ضربدری کنارش بگذارید و بعد از پایان سوالات درس به آن برگردید

-سعی کنید به هیچ عنوان حدسی پاسخ ندهید

-اگر بین دو گزینه شک دارید دقت داشته باشید که از تکنیک سوالات شک دار استفاده کنید.

-اگر وقت مرور تست ها  رو داشتید بلافاصله جواب رو تغییر ندهید،دوباره صورت سوال رو کامل بخوانید اگر مطمئن شدید بعد گزینه را تغییر دهید

-سر آزمون به اطراف خود توجهی نکنید، حواستان به کار خودتان باشد،خصوصا به برگه ی بغلدستی ها نگاه نکنید که ببینید سیاه و پر است، اصلا شاید او آنها را حدسی زده، به خودتان ایمان داشته باشید

-جواب درست را همان لحظه در پاسخنامه بنویسید و آن را به تمام شدن سوالات موکول نکنید چون امکان دارد دچار کمبود وقت شوید

-عملیات محاسباتی را به صورت ذهنی انجام ندهید(هرگز)

امیدوارم با این راهکار ها مثل همیشه موفق باشید






تاریخ : یکشنبه 92/12/11 | 10:17 عصر | نویسنده : هادی جباری | نظرات ()

     سؤال تستی ادبیات ششم تیزهوشان      

                                

 






تاریخ : شنبه 92/12/10 | 10:45 عصر | نویسنده : هادی جباری | نظرات ()
<      1   2   3   4   5   >>   >
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • مقاله سهران